Holokauszt emlékhely - Holokauszt emlékhely

4.6/5 based on 8 reviews

Contact Holokauszt emlékhely

Address :

Kossuth Lajos út 15, 3933 Hungary

Phone : 📞 +988
Postal code : 15
Website : http://csodarabbikutja.hu/hu/turizmus/olaszliszka-es-kornyeke
Categories :

Kossuth Lajos út 15, 3933 Hungary
ש
שלום נח רייצר on Google

אין כל כך מה לראות הכל נחרב והמקום מגודר ונעול.
There is not much to see everything is destroyed and the place is fenced and locked.
D
Dániel Lengyel on Google

Nagyon szépen karban tartott emlékpark, de bejutni nem lehet csak előre egyeztetéssel...
Very well maintained memorial park, but access is not possible only by prior arrangement ...
M
Márta Korpás on Google

Különleges hely. Érdemes este is megnézni! Kedves hölgy nyitotta ki számunkra a kaput, mesélt is a helyről, régi emberekről, akiket még ismert.
Special place. Worth a look in the evening too! Dear lady opened the gate for us, she also told me about the place, old people she still knew.
Z
Zoltán Sóskuti on Google

Holokauszt emlékfal, Olaszliszka Jancsó Miklós Jelenlét sorozatában 1965-ben, 1978-ban és 1986-ban forgatott Olaszliszkán, ahol rögzítette, miként pusztul el az egykori népes zsidó közösség építészeti öröksége, hogyan válik az enyészetté a híres csodarabbi, Friedmann Hersele (1808–1874) által felépíttetett, 500 fő befogadására is alkalmas zsinagóga. A film ugyanakkor az emlékezetre, az emberi jelenlétre is reflektál. Kifinomultan érzékelteti, hogy minden rémtett, pusztulás ellenére a hely kitörölhetetlenül része a zsidó örökségnek. Valószínűleg ennek a kettősségnek a bemutatása az  olaszliszkai emlékhely tervezői számára is cél volt, hiszen olyan alkotás született, amely nem csupán az áldozatok, egy halálra ítélt közösség előtt fejet hajtó emlékmű, hanem olyan építészeti-művészeti projekt, amely a jancsó által is megfogalmazott jelenlétet emeli át a materiális világba. Ugyanakkor az olaszliszkai zsinagóga kövenként elhordott épületének maradványaiból kialakított hely a holokauszt emlékművek másik problémájára is választ ad: hogyan lehet egyszerre beszélni az áldozatokról, a gyászról, a hiányról és a vészkorszakot megelőző időszak közösségeinek világáról? Szécsi Zsolt és M. juhász Ágnes nem építették, nem zárták le újra falakkal és tetővel az évtizedek alatt megnyílt teret. A 21. századra már csak a keleti fal részletei és a tóratartó fülke nyomai maradtak meg abból a zsinagógából, amelyre maga Friedmann Hersele sem helyeztetett zárókövet, hogy az örökös befejezetlenség a jeruzsálemi szentély pusztulására emlékeztesse a híveket. A megmaradt faltöredékek nem voltak elegendők, hogy megidézzék az eredeti épület térélményét és ezzel együtt az egykori hegy- aljai haszidok világát, gazdagságát, a rabbi körül kialakult pezsgő zarándokseregletet, majd a 20. században bekövetkező hanyatlást és végül a vészkorszak okozta tragédiát. Az építészek a nyugati fal visszaépítésével tették észlelhetővé az épület eredeti méreteit, ennek révén tetőszerkezet nélkül is átélhetővé vált a kint és a bent érzete. Az új fal az eredetitől eltérő anyagból és szerkezettel készült el. A látogató az emlékhelyen barangolva, saját maga fedezi fel a korábbi struktúrákat, a bimát megérintve pedig még inkább megélénkül a „hely szelleme”. Kopogó lépteket hall, visszhangzó tóraolvasás üti meg a fülét, hogy a mesterséges akusztika által a tér újabb vetületét érzékelhesse. A megmaradt keleti fal közepén látható tóratartó fülkében a tórafüggönyöket Hári Andrea és Szeidl Dóra betonplasztikája idézi, amelynek héber nyelvű üzenete az emlékezet fontosságát helyezi középpontba: „Írd meg ezt a dolgot emlékezetül egy könyvben” (Móz2,17:14). A szöveg akkor válik különösen erőteljessé, ha megfordulunk, hiszen az újonnan emelt falra került fel annak a 63 családnak a neve, akiket 1944. április 14-én deportáltak.
Holocaust Memorial Wall, Italian Liszka Miklós Jancsó shot in the Presence series on the Italian Liszt in 1965, 1978 and 1986, where he recorded the destruction of the architectural heritage of the formerly populous Jewish community, the construction of the famous miracle rabbi Friedmann Hersele (1808-1874), It can accommodate up to 500 people. At the same time, the film also reflects on memory and human presence. It subtly illustrates that, in spite of all its horror, the place is an indelible part of the Jewish heritage. Presumably, this duality was also a goal for the designers of the Italian Memorial site, as it was a work that not only commemorates the victims, a community that has been condemned to death, but also an architectural-art project that elevates the presence of the Yankee. into the material world. At the same time, the location of the remains of the stone-lined building of the Italian Synagogue responds to another problem of Holocaust memorials: how can we talk about victims, mourning, deprivation and the pre-emergency community world at the same time? Zsolt Szécsi and Ágnes M. shepherd did not build or re-seal the space that was opened over the decades with walls and roof. By the 21st century, only the details of the eastern wall and traces of the Torah cabinet remained from the synagogue, on which Friedmann Hersele himself had not laid a stop stone, to eternal infinity to remind the devotees of the destruction of the Jerusalem shrine. The remaining wall fragments were not enough to evoke the spatial experience of the original building and, with it, the world of the former Himalayan Hasidic, the wealth, the sparkling pilgrimage around the rabbi, the decline of the 20th century and the tragedy of the end. The architects made the original dimensions of the building visible by rebuilding the western wall, giving them a sense of the outdoors and indoors without a roof structure. The new wall is made of a different material and structure than the original one. As the visitor walks through the memorial site, he discovers the former structures himself, and touches the bima to enliven the "spirit of the place". You hear knocking footsteps, echoing Torah's reading to discover the new dimension of space through artificial acoustics. In the torch cabinet in the middle of the remaining eastern wall, the lake curtains are quoted by Andrea Hári and Dora Szeidl Concrete, whose Hebrew message focuses on the importance of memory: "Write this thing in memory in a book" (Exodus 2:17, 14). The text becomes particularly powerful when we turn around, as the name of the 63 families who were deported on April 14, 1944, is on the newly raised wall.
Z
Zsolt Völgyesi on Google

Sajnos nem tudtunk bemenni, így alaposan megnézni sem. Furcsállottuk, hogy az emléktábla feliratát csak héberül és magyarul lehetett olvasni. Magyarul nem.
Unfortunately we couldn’t go in, so we didn’t take a close look either. We were struck that the inscription on the plaque could only be read in Hebrew and Hungarian. Not in Hungarian.
j
jaf bour on Google

Holy side
J
James Eliason on Google

In Hungary, this area was where the rounding up of the Jewish people started. It is important never to forget.
B
Balázs Turai on Google

a beautiful memorial for the deported jewish citizens of the neighbouring cities, within the ruins of the former synagogue. call the number to enter, a helpful lady from the next house let visitors in. especially touching by night with the lights.

Write some of your reviews for the company Holokauszt emlékhely

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *