Knoll Galéria Budapest - Knoll Galéria Budapest

4.4/5 based on 8 reviews

 

Meghosszabbítva!

2022.02.24. - 2022.05.07.

 

Radikális változás következett be az utóbbi időszakban Nemes Csaba munkájában a társadalmi kommunikáció általános válságának és  krízis-állapotok állandósulásának következményeként, hisz a kortárs kérdésekre közvetlenebb formában reagáló művei megvitatásának esélye  jelentősen csökkent. A művészet és a művész-szerep újra meghatározásának igényét kiváltó helyzet szükségessé tette egyúttal a festmény státuszának felülvizsgálatát is, többek között olyan kérdéseket felvetve, mint mi vezethet párbeszédre vagy hogyan biztosíthat autonómiát a vászon mint felület.

 

Az elemzés folyamatában Nemes számára számos alkotó munkája és gondolkodás-módja jelentett inspirációt. A jelenben többek között a "provisional painting" és a "new casual" kifejezéssel jelölt irányzatok alkotói. Ám pályája kezdetétől jelenlévő hatás Jasper Johns-é. Ő Edward Munch Az óra és az ágy között című önarcképén megjelenő absztrakt textil-mintáját saját műveibe átemelve a festmény felületét kitöltő, végtelen mintázattá, egy teljes sorozatot meghatározó fő témává alakította azt. 

Emellett meghatározóvá vált a '60-as évek elején alakult, s 1971-ig aktív francia Supports/Surfaces művészcsoport hatása, akiknek a tevékenységében a festészet - Althusser szellemében - a megismerés eszközeként és tapasztalat tárgyaként jelent meg, s főképp azt a kérdést érintette, hogyan maradhat a festés politikailag érvényes kritikai praxis. Emellett azt is, hogyan lehet az alkotás folyamata és általánosan a művészi tevékenység szabad. A Supports/Surfaces a festményt mint "valódi tárgy"-at dekonstruálta, alapelemeire bontva - alap (vakkeret), felület (vászon), szín/festék - kezelte önálló műként. Az ismétlődő absztrakt formák, vonalhálók ritmusa, játékossága, a végtelenség érzetét keltő felületek s radikális redukció meghatározó munkájukban.

 

Nemes Csaba legutóbbi munkáiban ez utóbbi attitűd, formák és kísérleti szellem úgy jelennek meg, hogy korábbi tevékenységének több szempontból következetes, tudatos folytatója marad. Grayscale-, azaz Szürkeskála-sorozatában figurálisan megfestett, társadalmi kérdésekhez közvetlenül kapcsolódó műveinek témái mellett absztrakt elemekből épülők is jelen vannak. A korábban az Apja neve-sorozatban a dokumentációra, a fekete-fehér fotóra utaló színhasználat itt a széles színspektrumról való lemondás radikális gesztusa, amelynek hiánya a festmény és a festészet mibenlétének kérdését veti fel.

Egy másik, intenzív színeket használó új sorozata címe a Range kifejezés által is a festmény tárgyi dimenzióinak alakításárára kérdez rá. Egyúttal az alkotás stratégiájára és a befogadás szellemi dinamikájára is. Azangolszó jelentésrétegei a vonzerő, érdeklődési kör,tér, kiterjedés, irány, skála, választék, sorozat, (ható)távolság, horderő- szavakkal visszaadhatók, amelyek nemcsak általában utalnak művészeti folyamatokra, hanem egyúttal a Nemes szemléletében és gyakorlatában bekövetkezett változásokra is.

A síkok, vonalak, jelek és impulzív ecsetvonások struktúráiból kialakított nonfiguratív képek -  egyrészt a végtelen felület és tér érzékeltetői, másrészt a festés érzéki, örömteli folyamatának játékossága, ritmusa és dinamikája válik átélhetővé általuk közvetlen formában - nyelvi, narratív struktúrák közvetítő szerepét szükségtelenné téve. "Emancipatorikus és demokratikus absztrakció"-t megvalósítva (Zemlényi-Kovács Barnabás kifejezésével) mind a művész, mind a mű befogadója számára, ezáltal a festészet új horizontját felvázolva.

 

Pilinger Erzsébet

Contact Knoll Galéria Budapest

Address :

Liszt Ferenc tér 10, 1061 Hungary

Phone : 📞 +78
Postal code : 10
Website : http://budapest.knollgalerie.at/
Categories :

Liszt Ferenc tér 10, 1061 Hungary
m
marco antonio peralta perez on Google

L
Laszlo Sparing on Google

И
Илья Плоцкий on Google

P
Papp Dénes on Google

M
Milan Varga on Google

okokok gut so
okokok gut so
M
Márton Óváry on Google

Budapest és talàn kelet Európa legrégebben nyitva tartó galériàja.Lakàs volt,most kiàllítótér,kereskedelmi galéria.Kedves emberek,hozzàértő vezetők.Nekem valami hiànyzott,de az biztis nagy hatàsú hely.
It is the oldest open gallery in Budapest and perhaps in Eastern Europe. It was an apartment, now an exhibition space, a commercial gallery. Dear people, knowledgeable leaders.
B
Beatrix Tóth on Google

Budapest's oldest private gallery
П
Павел Мариников on Google

A bot slow with the ordered cripsy duck, but perfect peach Palenka 60*;)

Write some of your reviews for the company Knoll Galéria Budapest

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *