Mediaeval Jewish Chapel - Mediaeval Jewish Chapel
3.9/5
★
based on 8 reviews
Contact Mediaeval Jewish Chapel
Address : | Táncsics Mihály u. 26, 1014 Hungary |
Phone : | 📞 +78 |
Postal code : | 26 |
Website : | https://www.facebook.com/BudavariSynagogue/ |
Categories : | |
Description : | Small museum in a restored 14th-century synagogue displaying traces of local Jewish history. |
R
|
Rudolf Eszperanto on Google
★ ★ ★ ★ ★ Furcsa, de érdekes. Mára csak történelmi érdekesség, mint imahely természetesen semmi értelme. Nem csak bejártam, hanem előadást is hallgattam múzeológustól. Már a középkorban nagy szerepe volt a zsidóságnak. Volt a Várban zsidókapu és zsidó negyedek, utcák. Jól tudtak bánni a pénzzel. Különleges szokásaik voltak pl. a mikve = rituális fürdő. Természetesen semmi értelmük nem volt, pusztán babona (vallás).
Strange but interesting. Today, of course, it is only historical curiosity as a place of worship, of course, it makes no sense. Not only did I tour, but I also listened to a lecture from a museologist. Already in the Middle Ages, Judaism played a major role. There was a Jewish gate and Jewish quarters and streets in the Castle. They could handle the money well. They had special habits e.g. the mikve = ritual bath. Of course, they made no sense, merely superstition (religion).
|
G
|
Gyarmati Ferenc on Google
★ ★ ★ ★ ★ A Középkori Zsidó Imaház története A budavári Táncsics Mihály utca 26. sz. lakóházának földszintjén látható a budai zsidóság későközépkori és török kori lakónegyedének - az egykori Zsidó utcának - a XIV. század végén épült imaháza. A déli oldalán gótikus pillérrel osztott, az északi oldalon a nők egykori imahelyének keretes ablakát őrző boltozott imaterem 1964-ben, az épület műemléki kutatása során került feltárásra majd azt követően helyreállításra. A kutatás nyomán láttak napvilágot a terem falain fennmaradt XVII. századi zsidó feliratok és ábrázolások is. Az egyik falra festett kép égnek irányított íjat ábrázol, a másik Dávid király csillagát. Az íjas ábrázolás szövege Hanna imájának egyik mondata, Károli Gáspár régi magyar szövegfordításában: "A kézíjas erős emberek megrontatnak, és az erőtelenek felépíttetnek hatalommal." Dávid király csillagát az ószövetségi papi áldás szövege kíséri, a Károli-féle magyar fordításban: "Áldjon meg tégedet az Úr, és őrizzen meg tégedet..."
- a XVII. századra Az ábrák és feliratok kora - Scheiber Sándor professzor szerint tehető. A szövegek héber betűinek törökös jellegéből arra következtetett, hogy az imaház a török korban a budai zsidóság szírszefárd csoportjának temploma volt. A feliratok tartalma pedig a zsidók - keresztény támadásokkal kapcsolatos - indokolt rettegésére utal. Az épület kapualjától délre nyíló helyiségben, a Budapesti Történeti Múzeum egyik jelentős gyűjteménye, a Budán előkerült középkori és török kori zsidó sírkövek kerülnek bemutatásra, az imaház falain elhelyezett tablósorozat pedig a budai zsidóság életére, történetére emlékeztet. Buda városának alapítása után - a XIII. század közepétől már tekintélyes számú zsidó lakossága is volt. 1251-ben bocsátotta ki IV. Béla király a magyarországi zsidók jogviszonyait szabályozó szabadságlevelét. Érthető, hogy a Nyugat-Európában sok üldözésnek kitett zsidóság szívesen telepedett le Magyarországon és annak legjelentősebb városában: vallásgyakorlásukat, pap- és bíróválasztási, valamint zsinagógatartási jogukat, és meghatározta társadalmi és gazdasági helyzetüket. A XIII. századi zsidónegyed a mai Szent György utca (akkor Zsidó utca) nyugati oldalán, a hajdanán Zsidó kapunak nevezett Fehérvári kapu szomszédságában alakult ki. Temetőjük a hely lábánál, a mai Pauler-Algút és Roham utcák határolta területen feküdt. E temetőből számos középkori sír került elő, közülük a legkorábbi 1278-ból származik. nem sokkal Budán. A szabadságlevélben király biztosította szabad vallásgyakorlásukat, pap- és bíróválasztási, valamint zsinagógatartási jogukat, és meghatározta társadalmi és gazdasági helyzetüket. A XIII. századi zsidónegyed a mai Szent György utca (akkor Zsidó utca) nyugati oldalán, a hajdanán Zsidó kapunak nevezett Fehérvári kapu szomszédságában alakult ki. Temetőjük a hely lábánál, a mai Pauler-Algút és Roham utcák határolta területen feküdt. E temetőből számos középkori sír került elő, közülük a legkorábbi 1278-ból származik. a A korai zsidónegyed 1360-ban szűnt meg, amikor I. Lajos király vallásos türelmetlenségből elűzte a zsidókat, és házaikat keresztény főembereknek adta. Nem sokkal később, 1364-ben a zsidók ismét visszatérhettek Budára, és ekkor alakult ki új lakónegyedük a mai Táncsics Mihály utca két oldalán. Első itteni zsinagógájukkal (Táncsics M. u. 26.) szemben 1461-re felépítették a nagy-zsinagógát, mely 1686-ban pusztult el. A nagyszabású, pompás templom jelentős maradványait 1964-ben tárta fel Zolnay László, a Budapesti Történeti Múzeum régésze, a Táncsics Mihály utca 23. sz. ház kertjében. A technikai okokból visszatemetésre került épületmaradvány újra feltárása és bemutatása szerepel a Várnegyed Általános rendezési tervében. Ennek megvalósulásáig a "kis zsinagóga" kiállításán látható a "nagy zsinagóga" rekonstrukciós képe, remek késő gótikus záróköve, és ennek a háznak udvarán helyezték el hatalmas pilléreinek kiemelt köveit is.
History of the Medieval Jewish House of Worship Táncsics Mihály utca 26 in Buda. On the ground floor of the 14th century, the late medieval and Turkish residential quarter of Buda Jewry - the former Jewish street - can be seen. house of prayer built at the end of the 19th century. Divided by a Gothic pillar on the south side, the vaulted prayer hall on the north side, which preserves the framed window of the former place of worship for women, was excavated in 1964 during a monumental research of the building and subsequently restored. As a result of the research, the XVII. century Jewish inscriptions and depictions as well. One of the pictures painted on the wall depicts a bow directed to the sky, the other the star of King David. The text of the bow representation is one of the sentences of Hanna's prayer, in the old Hungarian translation of Károli Gáspár: "Strong people with a bow are corrupted, and the weak are built with power." The star of King David is accompanied by the text of the Old Testament priestly blessing, in the Hungarian translation of Charles: "Bless the Lord, and preserve thee ..."
- in the XVII. The age of figures and inscriptions - according to Professor Sándor Scheiber. From the Turkish nature of the Hebrew letters of the texts, he inferred that the house of prayer was a church of the Syrian-Sephardic group of Buda Jewry in the Turkish era. And the content of the inscriptions refers to the justified fear of the Jews in connection with the Christian attacks. In a room south of the gate of the building, one of the significant collections of the Budapest History Museum, medieval and Turkish Jewish tombstones found in Buda, is presented, and a series of plaques on the walls of the house of prayer remind us of the life and history of Buda. After the founding of the city of Buda - in the XIII. from the middle of the 19th century it already had a considerable number of Jews. It was issued in 1251 by IV. King Béla's letter of freedom regulating the legal relations of Jews in Hungary. Understandably, many persecuted Jews in Western Europe were happy to settle in Hungary and its most important city: their practice of religion, their right to elect priests and judges, and their synagogue, and their social and economic status. A XIII. The 19th century Jewish quarter was formed on the western side of today's Szent György utca (then Zsidó utca), next to the Fehérvár gate, formerly called the Jewish Gate. Their cemetery lay at the foot of the place, in the area bordered by today's Pauler-Algút and Roham streets. Several medieval tombs have been unearthed from this cemetery, the earliest of which dates from 1278. not long in Buda. In the letter of liberty, the king guaranteed their freedom of religion, the right to elect priests and judges, and to hold synagogues, and determined their social and economic status. A XIII. The 19th century Jewish quarter was formed on the western side of today's Szent György utca (then Zsidó utca), next to the Fehérvár gate, formerly called the Jewish Gate. Their cemetery lay at the foot of the place, in the area bordered by today's Pauler-Algút and Roham streets. Several medieval tombs have been unearthed from this cemetery, the earliest of which dates from 1278. a The early Jewish quarter ceased to exist in 1360, when King Louis I expelled the Jews out of religious impatience and gave their houses to Christian chiefs. Shortly afterwards, in 1364, the Jews were able to return to Buda again, and it was then that their new residential area was formed on both sides of today's Táncsics Mihály Street. Opposite their first synagogue here (Táncsics M. u. 26.), the Great Synagogue was built in 1461, which was destroyed in 1686. The significant remains of the large-scale, magnificent church were excavated in 1964 by László Zolnay, archaeologist of the Budapest History Museum, at 23 Táncsics Mihály utca. in the garden of the house. The re-exploration and presentation of the building remains buried for technical reasons is included in the General Plan of the Castle District. Until this was accomplished, the "Small Synagogue" exhibition features a reconstruction image of the "Great Synagogue," a fine late Gothic keystone, and the prominent stones of its huge pillars were also placed in the courtyard of this house.
|
N
|
Noemi Bp on Google
★ ★ ★ ★ ★ Érdekes és làtvànyos hely érdemes bemenni ha nyitva van. Ez a legrégebbi fennmaradt zsinagóga Budàn, 13. szàzadi eredetű.
Itt volt később a zsidó prefektus lakóhelye.
A kiàllítàson làthatunk középkori sírköveket, a legrégebbi 1274-ből való. Làthattuk még középkori héber feliratokat és falfestményeket.
An interesting and spectacular place is worth going into when it is open. This is the oldest surviving synagogue in Buda, dating from the 13th century.
It was later the residence of the Jewish prefect.
In the exhibition we can see medieval tombstones, the oldest from 1274. We could also see medieval Hebrew inscriptions and murals.
|
A
|
Attila Jurecska on Google
★ ★ ★ ★ ★ Nem mint zsinagógát, hanem mint "múzeumot" pontoztam. Érdekes maga a tény, hogy itt van a középkori "kis" zsinagóga maradványa (korábban erről nem tudtam), a múzeumot felügyelő srác pedig nagyon segítőkész. De azt kell mondjam, az a kevés, ami muzeális látványosságként értelmezhető (néhány sírkő, maga a terem, pár fennmaradt, a kora miatt izgalmas, de amúgy elég egyszerű középkori ábra), semmi esetre sem éri meg a 800 Ft-os felnőtt belépőjegy árát.
I scored it not as a synagogue, but as a "museum." Interesting is the fact that here is the remains of a medieval "little" synagogue (I didn't know that before), and the guy overseeing the museum is very helpful. But I have to say that the little that can be interpreted as a museum attraction (some tombstones, the hall itself, a few surviving, exciting due to its age, but otherwise a simple medieval figure) is by no means worth the price of an 800 HUF adult ticket .
|
R
|
Rajiv Xavier on Google
★ ★ ★ ★ ★ Only a few medieval tombstones and pillars to see but still interesting to learn the history
|
W
|
Wayne Chalom on Google
★ ★ ★ ★ ★ Incredibly rude and strange woman working there, we walked in and said "shalom" (hello in Hebrew) and she shouted at us - 'I am NOT a Jew!!'... That's not uncomfortable at all....
|
S
|
Shlomo Kandel on Google
★ ★ ★ ★ ★ Historic place.
|
A
|
András Sólyom on Google
★ ★ ★ ★ ★ Most intresting museum and synagogue in the Buda castle. With the best rabbi I ever met. It worth to see in daytime.
|
Write some of your reviews for the company Mediaeval Jewish Chapel
Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information
Nearby places in the field of Orthodox synagogue,
Nearby places Mediaeval Jewish Chapel